Introkurser og brobygning _

Introkurser og brobygning

På Varde Gymnasium tilbyder vi brobygningsforløb og introkurser for elever, der gerne vil opleve STX og HF-uddannelsen. Forløbene er tilrettelagt specielt for henholdsvis 8., 9. og 10. klasse, og i løbet af dine dage på skolen vil du komme til at møde både uddannelserne, men også blive introduceret til nogle af de mange andre aktiviteter, der foregår på skolen.

8. klasse

Introkursus STX

Kære elev i 8. klasse.

Vi vil rigtige gerne byde dig velkommen til et spændende introduktionsforløb hos os på Varde Gymnasium.

VG er et mellemstort gymnasium med ca. 500 elever. På VG udbyder vi 2 forskellige uddannelser: STX og HF. Uanset om det er STX eller HF, så håber vi du for en god fornemmelse af vores unikke studiemiljø og de mange muligheder skolen tilbyder.

Når du kommer på introduktionskursus hos os, får du mulighed for opleve, hvordan vi arbejder i mange forskellige fag, måske også i fag, du måske ikke tidligere har haft i dit skoleforløb. Du kommer til at møde mange af vores undervisere som alle brænder for at udfordrer og begejstrer vores elever.

På introkurset vil du møde nogle af vores elever, som gerne vil fortælle om deres daglige liv på skolen og hvad der gjorde, at de netop valgte at tage en stx på Varde Gymnasium fremfor mange af de andre uddannelsestilbud, der findes. De vil også gerne fortælle dig om, at det for dem kan være svært at vide, hvad de vil i fremtiden, og at de godt kan huske, hvordan det er at gå i 8. klasse og have mange muligheder at vælge imellem.

Du kan glæde dig til to eller tre dage fyldt med oplevelser og information. Du får et fuldt skema med timer ligesom gymnasieeleverne, men timerne vil være specielt tilrettelagt for dig og resten af holdet.

Når du møder kl. 8.00, står vi klar til at modtage dig på vores elevtorv.

Frokosten behøver du ikke spekulere på, da Varde Gymnasium sørger for madbilletter til kantinen alle dage, du er på skolen.

Bliver du syg, skal du ringe til Varde Gymnasiums kontor, 75 22 16 11, og melde afbud. Skoledagen slutter kl. 13.10.

Vi glæder os til at vise dig alle de muligheder Varde Gymnasium tilbyder!

Introkursus HF

Kære elev i 8. klasse.

På introkurset vil du møde nogle af vores elever, som gerne vil fortælle om deres daglige liv på skolen og hvad der gjorde, at de netop valgte at tage en HF på Varde Gymnasium fremfor mange af de andre uddannelsestilbud, der findes. De vil også gerne fortælle dig om, at det for dem kan være svært at vide, hvad de vil i fremtiden, og at de godt kan huske, hvordan det er at gå i 8. klasse og have mange muligheder at vælge imellem.

Når du møder kl. 8.00, står vi klar til at modtage dig på vores elevtorv.

Vi glæder os til at vise dig alle de muligheder Varde Gymnasium tilbyder, herunder VG´s helt nye HF fagpakker

9. klasse
Når du kommer i brobygning fra 9. klasse på Varde Gymnasium får du et indblik i, hvordan hverdagen er på skolen, samt i de forskellige fag, fagkombinationer og arbejdsformer, som præger uddannelserne på henholdsvis STX og HF. Du får desuden en idé om det faglige niveau i 1g, samt de faglige, personlige og sociale kompetencer, som er gode at have, og som man arbejder med, på STX og HF.

I løbet af de to eller tre dage, du er på Varde Gymnasium, vil du prøve kræfter med nogle af de fag, der kendetegner STX. Du får mulighed for at arbejde med fagene i nogle gode rammer og med fagligt engagerede lærere.

Du vil også stifte bekendtskab med en af skolens elevambassadører, der vil fortælle om, hvad der foregår på skolen – også uden for undervisningen.

10. klasse
Går du i 10. klasse, enten på 10iCampus eller på en af kommunens efterskoler, tilbyder Varde Gymnasium dig brobygningsforløb i både STX og HF. Forløbene er tilrettelagt forskelligt, alt efter om du går på 10iCampus eller efterskole, men uanset hvad får du en god idé om skolens liv, fagene og de faglige niveauer.

STX- og HF-brobygningsforløb - forløb for elever fra 10iCampus
Kommer du fra 10iCampus, skal du på Varde Gymnasium deltage i et brobygningsforløb på to eller tre dage (mandag og tirsdag eller onsdag til fredag). I løbet af de to dage vil du komme til at arbejde både med STX og HF og prøve nye fag og spændende arbejdsformer, der kendetegner de to uddannelser. Fredag vil dit Campus brobygningsforløb afsluttes med en karrierelæringsmesse, hvor du kan få en bedre idé om, hvad STX og HF-uddannelserne kan bruges til efterfølgende.

Du bedes medbringe bærbar computer (hvis du har en), samt papir og blyant.

Skal du på holdet mandag morgen kl. 8.00, bliver du hentet i kantinen på Campus Vest.

Skal du på holdet onsdag morgen, bedes du møde ind på elevtorvet på Varde Gymnasium kl. 8.00. Her står vi klar til at modtage dig.

Bliver du syg i forbindelse med dit brobygningsforløb på Varde Gymnasium, skal du ringe til skolens kontor, 75 22 16 11, og melde afbud. Skoledagen slutter kl. 13.10.

STX-brobygning - forløb for efterskoleelever
Hvis du kommer fra en efterskole, deltager du i et to- eller tredages forløb, hvor du har en række enkeltmoduler og halve moduler i en lang række af de fag, som er typiske for STX.

Eksempler på fag, du kan møde, kunne være matematik, samfundsfag, biologi, fysik, engelsk, andre fremmedsprog (spansk, tysk, italiensk), religion, psykologi, oldtidskundskab, historie, musik, dramatik, billedkunst og idræt i VG’s nye idrætshal.

Desuden vil du møde en af skolens elevambassadører og få et indblik i, hvad der foregår på skolen – også uden for undervisningen.