Musik _

Musikstudieretninger

Er du vild med musik? Måske spiller du selv et instrument eller synger i et kor eller i et band? Eller måske er du bare helt vild med punk fra 80erne, eller grunge fra 90’erne, eller klassisk musik, eller musicals? Måske elsker du at gå til koncerter og drømmer hele året om næste Roskilde Festival?

Måske læser du de nyeste fantasy bøger på engelsk? Eller venter spændt på, at John Greens nyeste bog skal blive filmatiseret? Måske elsker du at game og spiller LoL eller WoW på engelsk med mennesker fra andre steder i verden? Eller måske er du interesseret i at vide mere om hvordan musikinstrumenterne er bygget op og hvordan den matematiske sammenhænge mellem tonerne kan se ud.

På Varde Gymnasium tilbyder vi følgende studieretninger med musik:

Musik A
I musik lærer du i løbet af de tre år kernefaglige teoretiske og praktiske færdigheder indenfor musikfaget. Du vil blandt andet beskæftige dig med stemmetræning og forskellige former for sang (kor og solo), samt sammenspil, performance, lyd- og studieproduktion, musikteori, musikalsk analyse og musikalsk arrangement. Musiktimerne finder sted i vores nye, flotte musikhus, som har de perfekte rammer for undervisning i form af vores store auditorium samt undervisnings- og øvelokaler, hvor akustikken og teknikken er helt i top. I musikundervisningen vil du arbejde med forskellige musikgenrer; alt lige fra klassisk musik, til hiphop og rock. Du vil ofte spille sammen med musikelever fra andre årgange, både som en del af vores musikworkshops men også til diverse arrangementer på skolen. Du er som musikelev nemlig en stor del af vores sociale liv på skolen, og du vil sammen med de andre musikelever optræde ved åbent hus arrangementer, festivaler, koncerter og musikcaféer samt ved skolens musicals og andre events.

Du skal ikke nødvendigvis kende noget til musikteori eller kunne spille og synge i forvejen, for du vil i løbet af det første år netop lære nogle grundlæggende færdigheder i sang og sammenspil og tilegne dig grundlæggende musikteori fra bunden sammen med de andre på holdet. Du afslutter musik til studentereksamen i 3.g, hvor du enten skal til eksamen i mundtlig musik, skriftlig musik eller begge dele. Den afsluttende eksamen afspejler, hvad du har lært i undervisningen.

"I musikklassen har man et sammenhold udover det faglige fællesskab, fordi man ikke bare er sammen om skolearbejde, men også allesammen deler den samme fritidsinteresse".

Johanne Marie Kobbelgaard Hansen STX 2019-2022

Engelsk A
Engelsk har du haft i mange år i folkeskolen, og du både læser og hører engelsk hver eneste dag, når du bruger internettet og de sociale medier. Måske læser du også engelske bøger eller snakker og skriver engelsk, hvis du gamer med folk fra andre lande. Engelsk er et globalt sprog, og det sprog, der snakkes flest steder i verden. På A-niveau har du engelsk i alle tre år på gymnasiet. Her videreudvikler du evner inden for både mundtligt og skriftligt engelsk. Sammen undersøger vi kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede lande ved hjælp af noveller, film, artikler, etc. Du afslutter engelsk til studentereksamen i 3.g, hvor du enten skal til eksamen i mundtlig engelsk, skriftlig engelsk eller begge dele. Den afsluttende eksamen afspejler, hvad du har lært i undervisningen.

Se hvilke uddannelser du uden valgfag har adgang til med denne studieretning

Matematik A
Matematik har du haft i mange år i folkeskolen, og du bruger masser af matematik hver eneste dag uden at vide det, når du bruger forskellige former for teknologi. Måske. Matematik er det mest global ”sprog”, som bruges og forskes i over hele verden og deles af forskere i hele verden . På A-niveau har du matematik i alle tre år på gymnasiet. Her videreudvikler du evner inden for både mundtligt og skriftligt matematik. Du for indblik i den logiske opbygning af matematik, brug af digitale hjælpemidler og matematikkens anvendelighed i andre fag og selvfølgelig også når det gælder musik.

Se hvilke uddannelser du uden valgfag har adgang til med denne studieretning