Kvalitetssystem_

Varde Gymnasiums system til Kvalitetsudvikling og Resultatvurdering - de overordnede rammer

1. Baggrund og overordnet formål:

Skolens system er udarbejdet i henhold til ”Lov nr. 1716 af 27. december 2016 om de gymnasiale uddannelser”§ 71 og ”Bekendtgørelse nr. 497 af 18. maj 2017 om de gymnasiale uddannelser” med senere udstedt vejledning fra 2017.

Formålet med dette bilag om kvalitetsudvikling og resultatvurdering er at skabe et grundlag for skolens løbende evaluering, som danner grundlag for analyse, tolkning og justering af både mål og rammer, planlægning og praksis. Det er vigtigt for både skolens ledelse og for skolens ansatte, at arbejdet med sikring og udvikling af kvaliteten giver mening i det daglige arbejde.

Loven stiller i § 71 krav om, at alle gymnasiale uddannelser har et kvalitetssikringssystem:

§ 71. Institutionens leder fastlægger et system til kvalitetsudvikling og resultatvurdering i forbindelse med uddannelserne og undervisningen.
Stk. 2. Undervisningsministeren kan fastsætte regler herom.

Gymnasiebekendtgørelsens § 59-63 siger:

§ 59. Institutionen anvender sit system efter lovens § 71 til kvalitetsudvikling og resultatvurdering med henblik på, at institutionen sætter egne mål for og udvikler kvaliteten i sine gymnasiale uddannelser og enkeltfag og opnår resultater i uddannelserne og enkeltfagene i overensstemmelse med de nationale uddannelses- og institutionspolitiske mål, jf. § 1, stk. 4, i lov om institutioner for almen gymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse og § 1, stk. 3, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Stk. 2. Institutionen anvender samme kvalitetssystem for alle de gymnasiale uddannelser og enkeltfag, som den udbyder.

§ 60. Kvalitetssystemet skal indeholde en procedure for en årlig selvevaluering og den løbende kvalitetsudvikling og resultatvurdering.
Stk. 2. Institutionens kvalitetssystem skal fastlægge en procedure for inddragelse af elever/kursister og lærere og skal omfatte selvevaluering, kvalitetsudvikling og resultatvurdering i forhold til elevernes/kursisternes faglige niveau, trivsel samt overgang til videregående uddannelse.

§ 61. Institutionen beslutter, hvordan dens evalueringsstrategi, jf. § 19, og evaluering af særlige faglige og pædagogiske indsatsområder indgår i skolens kvalitetssystem.

§ 62. På grundlag af selvevalueringen udarbejder institutionen årligt en skriftlig opfølgningsplan.
Stk. 2. Institutionens opfølgningsplan skal indeholde oplysninger om ændringsbehov, løsningsforslag og operationelle kvalitetsmål. Det skal tillige fremgå af opfølgningsplanen, hvilke handlinger institutionen iværksætter som led i opfølgningen samt en plan for, hvordan handlingerne iværksættes og evalueres.
Stk. 3. Institutionens bestyrelse drøfter på et møde den gennemførte selvevaluering og lederens forslag til opfølgningsplan. Institutionen offentliggør efterfølgende selvevalueringen og opfølgningsplanen på institutionens hjemmeside.
Stk. 4. De seneste tre års opfølgningsplaner skal være tilgængelige på institutionens hjemmeside.

§ 63. Som led i institutionens selvevaluering gennemfører institutionen årligt en måling af elevernes trivsel.
Stk. 2. Institutionen gennemfører trivselsmålingen ved at anvende et spørgeskema, som den får eleverne til at udfylde og besvare. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet fastsætter indholdet af skemaet og gør det tilgængeligt på ministeriets hjemmeside senest samtidig med oplysningen efter stk. 3 om den fastsatte målingsperiode.
Stk. 3. Institutionen gennemfører målingen inden for en periode, som Styrelsen for Undervisning og Kvalitet årligt fastsætter for alle institutioner, som udbyder gymnasiale uddannelser. Styrelsen giver institutionen oplysning om den fastsatte periode og offentliggør den på ministeriets hjemmeside.
Stk. 4. Institutionerne overfører senest en uge efter, at målingen er gennemført, elevernes besvarelser til Styrelsen for It og Læring gennem styrelsens web-service. Styrelsen kan alene anvende oplysningerne fra elevernes besvarelser i statistisk eller videnskabeligt øjemed.
Stk. 5. Institutionen offentliggør resultaterne af målingen på sin hjemmeside uden oplysninger, som kan henføres til enkeltindivider.

Opsummerende kan vi sige, at skolens kvalitetssikringssystem skal indeholde procedurer for

1) en årlig selvevaluering resulterende i en skriftlig opfølgningsplan indeholdende

a. ændringsbehov

b. løsningsforslag og

c. operationelle kvalitetsmål,

som behandles i bestyrelsen og efterfølgende gøres tilgængelig på skolens hjemmeside (de seneste tre års opfølgningsplaner skal ligeledes være tilgængelige)

2) den løbende kvalitetsudvikling og resultatvurdering

3) hvordan elever og lærere involveres i henholdsvis selvevaluering, kvalitetsudvikling og resultatvurdering i forhold til elevernes faglige niveau, trivsel samt overgang til videregående uddannelser.

4) hvordan skolens evalueringsstrategi og evaluering af særlige faglige og pædagogiske indsatsområder indgår i skolens kvalitetssystem

5) hvordan skolen følger op på den årlige nationale trivselsmåling (hvor resultatet skal offentliggøres på skolens hjemmeside).

2. Kvalitetsudvikling og resultatvurdering

Varde Gymnasium skal i lighed med alle øvrige gymnasiale uddannelsesinstitutioner fastlægge og anvende et system til kvalitetsudvikling og resultatvurdering. Vi skal bidrage til opfyldelse af de nationale uddannelses- og institutionspolitiske mål for de gymnasiale uddannelser, og i forlængelse heraf sætte egne mål med henblik på løbende at udvikle kvaliteten af vores indsats.

Skolens arbejde med kvalitetsudvikling skal bestå af en fast defineret procedure i en samlet systematik. Dette skal ske via en strategisk tilgang, hvor fokus er at forbedre undervisningen og de rammer, som undervisningen foregår indenfor. Det er vigtigt, at ledere, medarbejdere og elever deltager i processen, så kvalitetssystemet bliver et anvendeligt værktøj i skolens hverdag.

Varde Gymnasiums kvalitetssystem tilrettelægges med udgangspunkt i de overordnede formål for de gymnasiale uddannelser i samspil med skolens egne værdier og kultur, så målene konkretiseres og udmøntes i praksis.

På Varde Gymnasium uddannes ordentlige, dannede og dygtige mennesker.

Skolens grundlæggende værdier: (som alle vore beslutninger og handlinger baseres på)

  • Vi værdsætter høj kvalitet, omhu i arbejdet og omsorg for vore medmennesker
  • Vi har et fællesskab, der udvikler elevernes faglige dygtighed og personlige dannelse
  • Den enkeltes frihed udfoldes inden for fællesskabets rammer

Skolens overordnede opgave (vores mission)

  • Vi vil udvikle hver enkelt elevs opmærksomhed, ansvarlighed og udholdenhed
  • Vi vil udfordre hver enkelt elev, så vi styrker selvtillid, selvstændighed og samarbejdsevne
  • Vi vil være lokalt forankrede, internationalt orienterede og blandt de bedste i landet.

Skolens vision (det vi ønsker at se som resultat af vores virke)

  • Vi ønsker, at hver eneste elev udvikler evnen til at undres og begejstre
  • Vi ønsker, at hver eneste elev trives, bliver dygtig og får lyst til videre uddannelse
  • Vi ønsker, at hver eneste elev bliver en ansvarlig borger i fremtidens samfund

3. Mål

Varde Gymnasium har sat egne mål for kvalitetsudvikling. Målene skal udfolde og konkretisere de uddannelses- og institutionspolitiske mål, herunder de retningsgivende mål for stx-uddannelsen og HF-uddannelsen.

I Lov om de gymnasiale uddannelser § 1 fremgår blandt andet, at uddannelsens formål er at forberede eleverne til videregående uddannelse, at udvikle elevernes faglige indsigt og studiekompetence og personlige myndighed i et dannelsesperspektiv, samt at forberede eleverne til medbestemmelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre.

De retningsgivende mål for gymnasiale uddannelser, der fremgår af aftalen om styrkede gymnasiale uddannelser fra juni 2016, skal sætte retning for elevernes læring og faglige niveau med det sigte, at skolerne udfordrer alle elever, så de bliver så dygtige som de kan, herunder at alle elever, uanset social baggrund, får realiseret deres potentiale bedst muligt gennem høj kvalitet i undervisningen. Målene skal desuden sætte retning for øget indsats vedr. elevernes trivsel. Og endelig skal målene omfatte anvendelsen af studentereksamen som grundlag for videregående uddannelse.

Der stilles ikke krav til, hvor mange mål der opstilles, og hvordan målene formuleres, dog skal målsætningerne, med udgangspunkt i status på skolen, stræbe mod en positiv udvikling eller som minimum fastholde et allerede højt positivt niveau. Det er hensigtsmæssigt at overveje, hvilke målsætninger, der skal strække sig ud over det kommende skoleår, eksempelvis en tre-årig periode.

VISIONEN

På Varde Gymnasium ønsker vi:

  • at hver eneste elev udvikler evnen til at undres og begejstres
  • at hver eneste elev trives, bliver så dygtig som muligt og får lyst til videre uddannelse
  • at hver eneste elev bliver en ansvarlig borger i fremtidens samfund

Varde Gymnasiums fokusområder frem mod 2024 er opdelt i

1. Elevperspektivet

  • Eleverne skal fra første skoledag være en del af klassefællesskabet og dernæst en del af det forpligtende skolefællesskab.
  • Eleverne skal trives på skolen og glædes ved at være en del af skolen

2. Undervisningsperspektivet

  • Muligheder for ny organisering og tilrettelæggelse af undervisningen
  • Lærersamarbejde om fremtidens kompetencer
  • Skolen skal give den enkelte elev kompetencer og strategier til at mestre hverdagen, læreprocesser og studielivet

3. Medarbejderperspektivet

  • Et godt arbejdsmiljø præget af anerkendende dialog, tillidsfulde relationer og samarbejde om både kerneydelsen og andre opgaver på skolen
  • Et stærkt socialt skolefællesskab inden for og på tværs af personalegrupperne
  • Skolens ansatte skal have lyst til og mulighed for at fordybe, udfolde og udvikle sig fagprofessionelt

4. Omverdensperspektivet

  • Dialog og samarbejde med andre uddannelsesinstitutioner, med erhvervslivet og med politiske og øvrige myndigheder

4. Selvevaluering

Selvevalueringen er et centralt værktøj i skolens kvalitetsarbejde. Selvevalueringen er dels en proces, hvor skolen systematisk indsamler information og viden om undervisningen med henblik på at afdække potentialer for forbedringer og fortsat kvalitetsudvikling, og dels udgangspunkt for vores egen kritiske gennemgang og vurdering af skolens praksis.

Varde Gymnasiums selvevaluering vil dels omfatte aktiviteter, der gentages hvert eneste år, og dels være et resultat af de valgte indsatsområder, der kommer til udtryk i fokushuset (se ovenfor)

På baggrund af den indsamlede information og de herpå analyserede resultater beskrives i et notat, hvorledes skolen har præsteret i forhold til både de centralt fastsatte mål og vore egne fastsatte mål.

Selvevalueringen kan herved fungere som en løbende evaluering og vurdering af de indsatser og aktiviteter, som skolen har igangsat, hvilket giver et naturligt afsæt for, at nye fremadrettede mål formuleres (se nedenfor)

Skolen laver hvert år i forbindelse med årsregnskabet en skriftlig selvevaluering, der er et tilbageblik på året, der gik. Denne tilbageskuende selvevaluering drøftes i bestyrelsen med henblik på at sikre den løbende udvikling af skolens faglige og pædagogiske kvalitet. Herefter offentliggøres den på skolens hjemmeside.

5. Opfølgningsplan

Rektor har ansvaret for, at den tilbageskuende selvevaluering og drøftelsen heraf danner grundlag for skolens årlige fremadskuende opfølgningsplan, der udarbejdes i foråret og drøftes i bestyrelsen i maj/juni.

Opfølgningsplanen skal præcisere ændringsbehov, indsatsområder og fortsatte og nye operationelle kvalitetsmål. Det skal af planen fremgå, hvordan de aktiviteter og særlige indsatser, der igangsættes, skal gennemføres og evalueres.

Opfølgningsplanen skal gerne være så konkret, så både elever og ansatte kan bidrage til at opnå de fælles mål. Opfølgningsplanen vil omfatte en tidsplan samt en angivelse af, hvem der er ansvarlig for, at de enkelte aktiviteter udmøntes og målene nås. De ansvarlige kan – alt efter emne og omfang - være enkeltpersoner, teams, faggrupper eller ad hoc nedsatte udvalg/arbejdsgrupper.

Opfølgningsplanen skal både kunne fungere som et praktisk anvendeligt værktøj for os selv, og samtidig helst give et overskueligt overblik for eksterne interessenter. De seneste tre års opfølgningsplaner bliver tilgængelige på skolens hjemmeside.

6. Procedure for inddragelse af medarbejdere og elever

Det er vigtigt, at der skabes en åben og gennemsigtig kvalitetsudviklingsproces, hvor der er fastlagte og synlige rammer og procedurer for, hvordan de enkelte parter på skolen (elevråd, fællesudvalg, pædagogisk råd, morgensamlinger mv.) og eksterne interessenter inddrages og informeres om kvalitetsudviklingen og resultatvurderingen. Elever og ansatte bliver systematisk inddraget i skolens strategiske arbejde med kvalitetsudvikling.

Det er fortrinsvis underviserne, der er inddraget i skolens kvalitetsarbejde. Det er som oftest dem, der skal omsætte konkrete initiativer til praksis – hvad enten de har en faglig og/eller pædagogisk-didaktisk karakter. Det er derfor vigtigt, at alle medvirker i processen og tilskyndes til at tage medejerskab i forhold til realiseringen af de fastsatte mål. Initiativer der er forankret hos en ansat, i team, i faggrupper eller i ad-hoc nedsatte grupper vil være et fast punkt i MUS- og GRUS-samtaler.

I forhold til eleverne er det oplagt, at både elevrådet og klasserådet inddrages i kvalitetsarbejdet. Det kan i samråd med elevrådet drøftes, hvordan en bredere kreds af elever kan bidrage med input til formuleringer og konkretiseringer af mål, ligesom eleverne som oftest vil kunne bidrage med væsentlig førstehåndsviden om vurderingen af effekten af forskellige tiltag. Eleverne er desuden en central kilde i forhold til at evaluere de bagvedliggende årsager til udviklingen og skolens resultater.

7. Trivselsmålinger

Et centralt element i skolens kvalitetssystem er, at Varde Gymnasium i lighed med alle gymnasiale institutioner skal gennemføre en fælles årlig trivselsmåling med henblik på at forbedre elevernes trivsel og læringsmiljø på skolen. Trivselsmålingen fokuserer på elevernes faglige og sociale trivsel. Målingen er et kvantitativt spørgeskema med en række fastlagte obligatoriske spørgsmål, som alle elever besvarer anonymt.

Vi har mulighed for at tilføje yderligere spørgsmål, såfremt vi vurderer, at der behov for at få information om et eller flere emner med særlig relevans for skolen. Det er relevant at bruge trivselsmålingen som udgangspunkt for en dialog på både skole- og klasseniveau med henblik på at igangsætte eller udbygge trivselsfremmende indsatser.

Senest en uge efter at målingen er gennemført, skal skolen overføre elevernes besvarelser til Undervisningsministeriet/Styrelsen for It og Læring (STIL) gennem styrelsens web-service. Derudover skal skolen offentliggøre resultaterne af målingen på skolens hjemmeside. Den offentliggjorte udgave af målingen må ikke indeholde oplysninger, som kan henføres til enkeltindivider. Vi har valgt en ekstern leverandør til at gennemføre målingerne og overføre resultaterne til STIL.

8. Samspil med øvrige kvalitetsinitiativer og aktiviteter

Vi ønsker at lave et sammenhængende kvalitetssystem, hvor det er hensigtsmæssigt at arbejde ud fra et lokalt årshjul for kvalitetsarbejdet. Det skal således sammentænke institutionens mål, selvevalueringen og opfølgningsplanerne med andre centrale kvalitetsinitiativer i et samlet system. Der er her tale om den obligatoriske trivselsmåling, de faste undervisningsevalueringer og undervisningsmiljøvurderingen, samt fx institutionens retningslinjer for trivsel og fastholdelse og skolens antimobbestrategi, herunder digital mobning.

9. Hvordan vil vi så gøre det på Varde Gymnasium?

På baggrund af Varde Gymnasiums kvalitetsrapport 2020-21 er der udarbejdet en række kvalitetsmål for skoleåret 2021-22:

1. Fagligt niveau

a. Skolens høje faglige niveau skal fastholdes.

b. Karaktergennemsnittet i SRP skal som minimum ligge på landsgennemsnittet.

2. Trivsel

a. Skolens samlede resultat i den nationale trivselsmåling skal ligge over landsgennemsnittet.

b. Der skal fortsat være fokus på at sikre et lavt elevfravær på både fremmøde og skriftlige afleveringer. Et samlet fravær på under 6% i undervisningen og under 2% i afleveringer vil være tilfredsstillende.

c. Der skal fortsat være fokus på at fastholde elever i den rigtige uddannelse og bidrage til at fastholde unge i uddannelse, som måtte ønske at skifte fra andre uddannelser. Et nettofrafald på maksimalt 3% vil være tilfredsstillende

3. Overgang til videregående uddannelser

a. Elevernes overgang til videregående uddannelse skal vedblive at være høj. Dette vises ved at sammenligne tilgængelig statistik om Varde Gymnasiums elevers overgangsfrekvens med landsgennemsnittet.

4. Særlige faglige, pædagogiske eller trivselsmæssige indsatsområder

aI skoleåret 2022-23 er der være fokus på gymnasieskills, hvor der er tydelige krav og forventninger til det at være gymnasieelev på Varde Gymnasium.

b. På Varde Gymnasium skal der være indsatser omkring fremtidens kompetencer inden for klima og bæredygtighed, naturvidenskab, sprog og internationalisering

For de nævnte kvalitetsmål anføres i kvalitetsrapporten for skoleåret 2021-22, som udarbejdes i foråret 2022, dels de væsentligste nøgletal, dels ledelsens kommentarer, konklusioner og evt. besluttede konkrete handlinger samt eventuelle langsigtede mål.

Disse indgår i skolens kvalitetsarbejde sammen med de generelle lovpligtige krav til kvalitetssystem.

Varde Gymnasium
September 2022