Evalueringsstrategi_

Evalueringsplan

Denne beskrivelse af evalueringer på skolen er en del af skolens kvalitetssystem er lavet med udgangspunkt i Gymnasiebekendtgørelsen (BEK nr 497 af 18/05/2017) §§ 19-23 ’Intern evaluering af eleverne’ og §§ 59-63 ’Institutionens kvalitetssystem og måling af elevernes/kursisternes trivsel’ samt tilhørende vejledning fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet til Institutionernes kvalitetssystem.

Denne beskrivelse hænger sammen med skolens publicerede årlige kvalitetsmål på skolens hjemmeside:

  1. Evaluering af den enkelte elev

Der er to former for løbende evaluering af eleverne. Dels får eleverne karakterer (summativ evaluering i form af standpunktskarakterer og interne prøvekarakterer) som bedømmelse af deres opfyldelse af de faglige mål i faget i forhold til det tidspunkt karakteren gives; dels får eleven løbende formativ evaluering fra lærerne om hvordan elevens faglige udvikling kan fastholdes og styrkes.

Standpunktskarakterer gives:

  • I november (kun 2. og 3.g)
  • I februar/marts
  • Inden eksamensplanens offentliggørelse (i afslutterfag)
  • Ved undervisningens afslutning inden eksamensperioden (i fortsætterfag)

I forbindelse med afgivelsen af standpunktskarakterer i løbet af året drøfter uddannelseschefen for uddannelsesområdet, klasselæreren og klassens studievejleder de enkelte elevers resultater med henblik på at rådgive og hjælpe eleven om det videre gymnasieforløb.

Interne prøvekarakterer gives:

  • I november i 1.g som afslutning på forløbene i almen sprogforståelse og naturvidenskabeligt grundforløb. Disse karakterer er medtællende på elevens studentereksamensbevis
  • Som samlet bedømmelse af elevens faglige præstation ved dansk-historieopgaven i 1.g og opgaven i studieretningsfag i 2.g
  • Ved skriftlige terminsprøver i december og/eller marts i 2. og 3.g
  • Ved skriftlige og mundtlige årsprøver i maj/juni i 1. og 2.g

Ved skoleårets afslutning drøfter alle klassens lærere, klassens studievejleder og klassens uddannnelsesleder enkeltelevers resultater (standpunktskarakterer, afsluttende standpunktskarakterer (årskarakterer), interne prøvekarakterer og eksamenskarakterer) med henblik på at rådgive eleverne om deres videre gymnasieforløb.

Formativ evaluering gives:

  • Af lærere i dansk, engelsk, fysik, idræt, matematik og 2.fremmedsprog ved grundforløbets afslutning
  • Løbende i alle fag

Ud over disse løbende evalueringer holder alle elever hvert år i forbindelse med karakterafgivelsen en trivselssamtale med deres klasselærer eller en fællesfagslærer. Samtalens formål er både lærerens afdækning af den generelle trivsel i klassen, og en drøftelse mellem læreren og eleven af hvordan elevens trivsel fastholdes og forbedres.

2. Evaluering af undervisningen på det enkelte hold

Undervisningen på alle hold evalueres løbende af faglæreren som en del af opfølgningen på den afviklede undervisning og planlægningen af det videre arbejde på holdet. Læreren beslutter hvordan disse evalueringer afvikles.

En gang om året evalueres undervisningen desuden i en anonym skriftlig evaluering. Eleverne besvarer evalueringerne fordelt over to lektioner på forskellige dage i december måned i 2. & 3.g, og i starten af marts i 1.g.

Når eleverne har besvaret evalueringerne, sendes en rapport med svarene til faglæreren. Faglæreren drøfter elevernes svar med holdet, og der træffes aftaler om det videre arbejde på holdet. I tilfælde af at evalueringerne afslører væsentlige problemer i undervisningen, skal læreren henvende sig til sin nærmeste leder.

Skolens ledelse har adgang til alle evalueringsrapporter og læser dem når der er konkret anledning til det. I forbindelse med medarbejderudviklingssamtaler orienterer lederen sig desuden i en læreres evalueringer som en del af sin forberedelse til samtalen, og evalueringerne indgår i samtalen med større eller mindre vægt.

I forbindelse med afgivningen af standpunktskarakterer i løbet af året og ved årets afslutning, samt i forbindelse med afgivningen af prøvekarakterer på de enkelte hold, kigger ledelsen karaktererne igennem og drøfter relevante resultater med faglæreren på holdet, og med en klasses lærere eller faggrupper.

3. Evaluering på skoleniveau

a. Alle elevers faglige udvikling og trivsel

Hvert år efter grundforløbet iværksætter ledelsen en overordnet evaluering af grundforløbet blandt eleverne i Lectio. Resultaterne drøftes i ledelsen, i elevrådet og i pædagogisk råd. Evalueringen dækker både faglige og trivselsmæssige spørgsmål, herunder evalueringen af ap og nv.

Hvert år i slutningen af november eller staten af december deltager alle skolens elever i den lovpligtige nationale trivselsmåling. Undersøgelsen afvikles i en lektion hvor klasselæreren sørger for at eleverne besvarer undersøgelsen. Resultater på skoleniveau drøfter ledelsen med pædagogisk råd og elevrådet. Væsentlige resultater på årgangsniveau drøfter årgangens uddannelsesleder med relevante grupper af lærere og elever. Resultater på klasseniveau drøftes mellem klasselærer og eleverne

Mindst hvert tredje år iværksætter skolens undervisningsmiljøudvalg sammen med ledelsen den lovpligtige undervisningsmiljøvurdering. Vurderingen drøftes i relevante fora på skolen og offentliggøres på skolens hjemmeside

b. Undervisningen på skolen generelt

Elevernes generelle tilfredshed med undervisningen på skolen, samt andre relevante spørgsmål på skoleniveau, undersøges af ledelsen via de overordnede spørgsmål fra undervisningsevalueringerne på holdene. Resultaterne herfra indgå i vurderingen af opfyldelsen af skolens kvalitetsmål og i opfølgningsplanen. Begge dele drøftes i bestyrelsen. Relevante resultater drøftes desuden med SU, pædagogisk råd og elevrådet.

Er der spørgsmål i skolens andre evalueringer der ikke er afdækket tilfredsstillende i skolens andre evalueringer, vil ledelsen enten iværksætte kvalitative undersøgelser med udvalgte grupper af elever eller ansatte, eller supplere med en ekstra spørgeskemaundersøgelse, en ’Herning Gymnasiums skoleevaluering’.

c. Arbejdsmiljø og ansattes trivsel

Hvert år gennemføres Professionel Kapital, der afdækkes i et samarbejde mellem samarbejdsudvalget og arbejdsmiljøudvalget og omfatter både det fysisk arbejdsmiljø og trivslen blandt medarbejderne.

Resultater og konklusionerne præsenteres og drøftes i relevante medarbejderfora samt bestyrelsen.

d. Andre tiltag på skolen

Evaluering er en naturlig del af arbejdet på skolen. Alle større projekter evalueres, både engangsbegivenheder og årligt gentagne aktiviteter. Som udgangspunkt inddrages både elever og ansatte i de forskellige evalueringer. Evalueringsmåderne varierer, og ikke alle evalueringer vil være skriftlige, men kan også være fx en kvalitativ evaluering gennem elevrådet eller i pædagogisk råd.